Wojciech Gis
Techniczno-prawne wymagania normy OBD i EOBD w świetle obowiązującego i planowanego ustawodawstwa
W artykule przedstawiono główne postanowienia normy OBD II okrelającej wymagania stawiane współczesnym układom diagnostyki pokładowej samochodów kategorii Ml i N l, jak również ich związek z obecnymi i przyszłymi limitami emisji spalin z silników spalinowych tych pojazdów.
On-board diagnostic systems and exhaust emission legislation
The paper describes the main decisions of the norm OBD II defining requirements satisfying modem ve-hicles on-board diagnostic systems. The article sum-marizes medium and long term developments and trends in emission regulation. At the end ofthe article, some technological and legislative results of intro-duction of the norm OBD II are presented.
Ocena wpływu spalania dodatku wodoru na własności eksploatacyjne silnika o zapłonie samoczynnym
W pracy przedstawiono wyniki badań wpływu dodatku wodoru w ilości do 9% masy oleju napędowego do układu dolotowego silnika Perkins1104C-E44T. Oceniono wpływ dodatku na proces wydzielania ciepła w komorze spalanie i stężenia CO, THC, NOX i PM w spalinach w ustalonych warunkach pracy silnika. W podsumowaniu stwierdzono iż analiza wyników badań nie uzasadnia stosowania wodoru jako dodatku do paliwa w silnikach o zapłonie samoczynnym.
Evaluation of the impact of combustion hydrogen addition on operating properties of self-ignition engine
The work presents the results of effect of the addition of hydrogen in an amount up to 9% of mass of diesel oil into the intake system of Perkins1104C-E44TA engine. The impact of hydrogen addition on process heat release in the combustion chamber and the concentration of CO, THC, NOX and PM in the exhaust at predetermined engine operating conditions. It was summarised that the analysis of the results does not justify the use of hydrogen as a fuel additive in self-ignition engines.