ISSN 1507-2711
JOURNAL DOI: dx.doi.org/10.17531/ein

JCR Journal Profile


Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies  Wydawca(Publisher):Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne (Warszawa) - Polish Maintenance Society (Warsaw)   Patronat Naukowy(Scientific supervision): Polska Akademia Nauk o/Lublin  - Polish Akademy of Sciences Branch in Lublin  Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies

 


Publisher:
Polish Maintenance Society
(Warsaw)

Scientific supervision:
Polish Academy of Sciences Branch in Lublin

Member of:
European Federation
of National Maintenance Societies


Attention!

In accordance with the requirements of citation databases, proper citation of publications appearing in our Quarterly should include the full name of the journal in Polish and English without Polish diacritical marks, i.e. "Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability".


 

Submission On-Line

 




http://scientific.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jloptions.cgi?PC=D

http://www.thomsonreuters.com/products_services/scientific/Journal_Citation_Reports

http://infobaseindex.com

http://www.info.scopus.com/why-scopus/publishers/?url=detail/what/publishers/

http://www.ebsco.com


MOST CITED

Update: 2019-11-17

1. ON APPROACHES FOR NON-DIRECT DETERMINATION OF SYSTEM DETERIORATION
By: Valis, David; Koucky, Miroslav; Zak, Libor

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume 14, Issue: 1   Pages: 33-41   Published: 2012

Times Cited: 51
2. COMPUTER-AIDED MAINTENANCE AND RELIABILITY MANAGEMENT SYSTEMS FOR CONVEYOR BELTS
By: Mazurkiewicz, Dariusz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 3   Pages: 377-382   Published: 2014

Times Cited: 48
3. A NEW FAULT TREE ANALYSIS METHOD: FUZZY DYNAMIC FAULT TREE ANALYSIS
By: Li, Yan-Feng; Huang, Hong-Zhong; Liu, Yu; et al.

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume 14, Issue: 3 Pages: 208-214 Published: 2012

Times Cited: 43
4. PREDICTING THE TOOL LIFE IN THE DRY MACHINING OF DUPLEX STAINLESS STEEL
By: Krolczyk, Grzegorz; Gajek, Maksymilian; Legutko, Stanislaw

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 15 Issue: 1 Pages: 62-65 Published: 2013

Times Cited: 33
5. UTILIZATION OF DIFFUSION PROCESSES AND FUZZY LOGIC FOR VULNERABILITY ASSESSMENT
By: Valis, David; Pietrucha-Urbanik, Katarzyna

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 1   Pages: 48-55   Published: 2014

Times Cited: 32
6. MAINTENANCE DECISION MAKING BASED ON DIFFERENT TYPES OF DATA FUSION
By: Galar, Diego; Gustafson, Anna; Tormos, Bernardo; et al.
EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY 
Volume 14, Issue: 2   Pages: 135-144   Published:2012

Times Cited: 32
7. APPLICATION OF NEURAL RECONSTRUCTION OF TOMOGRAPHIC IMAGES IN THE PROBLEM OF RELIABILITY OF FLOOD PROTECTION FACILITIES
By: Rymarczyk, Tomasz; Klosowski, Grzegorz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 20 Issue: 3 Pages: 425-434 Published: 2018

Times Cited: 30
8. RECOGNITION OF ARMATURE CURRENT OF DC GENERATOR DEPENDING ON ROTOR SPEED USING FFT, MSAF-1 AND LDA
By: Glowacz, Adam; Glowacz, Witold; Glowacz, Zygfryd

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 17 Issue: 1 Pages: 64-69 Published: 2015

Times Cited: 28
9. TESTS OF EXTENDABILITY AND STRENGTH OF ADHESIVE-SEALED JOINTS IN THE CONTEXT OF DEVELOPING A COMPUTER SYSTEM FOR MONITORING THE CONDITION OF BELT JOINTS DURING CONVEYOR OPERATION
By: Mazurkiewicz, Dariusz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 3 Pages: 34-39 Published: 2010

Times Cited: 28
10. MODELLING OF PASSIVE VIBRATION DAMPING USING PIEZOELECTRIC TRANSDUCERS - THE MATHEMATICAL MODEL
By: Buchacz, Andrzej; Placzek, Marek; Wrobel, Andrzej

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 2   Pages: 301-306   Published: 2014

Times Cited: 27

 



Task „Implementation of procedures ensuring  the originality of scientific papers published in the quarterly „Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability” financed under contract 532/P-DUN/2018 from the funds of the Minister of Science and Higher Education for science dissemination activities.


Marek ORKISZ

Sterowanie wektorem ciągu turbinowych silników odrzutowych

W artykule przedstawiono podstawowe przesłanki, które zadecydowały o zainteresowaniu się konstruktorów, eksploatatorów i pilotów nowym rozwiązaniem konstrukcyjnym dysz wylotowych turbinowych silników odrzutowych. Przedstawiono podstawowe formy konstrukcyjne oraz korzyści i ograniczenia zastosowania tego rozwiązania.

Wpływ zmian sprawności procesów przepływowo-cieplnych w turbinowym silniku odrzutowym na jego charakterystyki użytkowe

W pracy przedstawiono zastosowanie metody bilansu energetycznego do analizy konwersji energii w różnych rozwiązaniach przepływowych turbinowych silników odrzutowych. Dało to możliwość znalezienia relacji pomiędzy jakością procesów przepływowo-cieplnych występujących w zespołach składowych silnika, a całkowitą konwersją energii w silniku i jego parametrami użytkowymi tj.: ciągiem jednostkowym i jednostkowym zużyciem paliwa. Przedstawiono model obliczeniowy silnika, a wyniki obliczeń zaprezentowano w postaci wykresów i tabel. Wnioski wynikające z pracy odnoszą się do istoty doskonalenia procesów przepływowo-cieplnych zachodzących w silnikach lotniczych.

How changes of thermal-flow process efficiencies in the turbojet engine influence on its work characteristics

In the paper, the energy balance method has been applied to present energy cycle in the different types of turbojet engines. It gave a possibility to answer how the quality of the thermal-flow processes in the engine components influence the overall energy conversion in the jet engine and its work parameters i.e. the specific thrust and the specific fuel consumption. The mathematical model of the turbojet engine is presented. The results of simulation are shown as graphs and tables and are discussed. The principle conclusions of the analysis relate to essence of the improvement of turbojet engine inner processes.

Badania makrostruktury rozpylanej cieczy przez wtryskiwacz aeracyjny

W artykule przedstawiono wyniki badan parametrów makrostruktury wtryskiwacza aeracyjnego w zależności od zmiany wybranych parametrów geometrycznych (kat zawirowania strugi powietrza) oraz zmiany wybranych parametrów zasilających (ciśnienie powietrza oraz stosunek strumienia masy powietrza do strumienia masy rozpylanej cieczy). Parametry makrostruktury, które były badane na stanowisku to kąt rozpylenia strugi oraz rozkład kropel w strudze rozpylonej cieczy. Badania przeprowadzono na stanowisku badawczym, które umożliwiało rejestrowanie za pośrednictwem karty pomiarowej parametrów przepływowych powietrza oraz cieczy przepływających przez wtryskiwacz, katów rozpylania rejestrowanych przez szybko klatkową kamerę CCD. W wyniku przeprowadzonej analizy statystycznej wyników, zależności parametrów makrostruktury od parametrów geometrycznych i zasilających przedstawiono w postaci wzorów empirycznych.

Research of microstructure of atomized liquid by aeral injector

In the article results of research of microstructure parameters of aeral injector due to change of geometrical (swirl angle of air stream) and feed parameters (air pressure and flow rate air to fluid ratio) was presented. Microstructure parameters, which have been tested are swirl angles of air stream and distribution of droplets on the atomized fluid stream. An investigation has been made on test stand which allows to store following parameters: flow parameters of air and fluid flowed trough the injector stored by measurement card, angle of atomization stored by CCD camera. All results and data have been given in statistical analysis, as result of it the relationship between microstructure parameters to geometrical and feed parameters has been showed as semi-empirical equations.

Badania zmęczeniowe kompozytowego dźwigara skrzydła motoszybowca

W pracy przedstawiono badania eksperymentalne i numeryczne dźwigara skrzydła. Fragment dźwigara poddano jednostopniowemu testowi zmęczeniowemu, obejmującemu 10.000 cykli obciążeń odpowiadających oscylacjom współczynnika obciążeń od nz min= −3.7 do nz max= 5.7. Test taki proponowany jest jako alternatywa dla próby z zastosowaniem pełnego spektrum obciążeń. W trakcie badań wykorzystano skanowanie przestrzenne, jako propozycję szybkiej metody inspekcji newralgicznych obszarów konstrukcji. Zastosowanie do pomiaru odkształceń systemu światłowodowych czujników tensometrycznych opartych na siatce Bragga’a pozwoliło na zaobserwowanie zjawiska lokalnego, okresowego umacniania struktury.

Fatigue tests of motor glider wing’s composite spar

The paper presents experimental and numerical investigation of wing’s spar. Part of the spar was subjected to one step fatigue test, covering 10,000 load cycles corresponding to the oscillations of the load factor from nz min = −3.7 to nz max = 5.7. Such test is proposed as an alternative to the full loading spectrum tests. During the experiment 3D scan was used to rapid inspection of sensitive structure’s areas. Application of optical strain gauges based on a fiber Bragg’s grating allowed to observe the phenomenon of local, periodical strengthening of the structure.