ISSN 1507-2711
JOURNAL DOI: dx.doi.org/10.17531/ein
Our IF is 1.383
JCR Journal Profile


Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies  Wydawca(Publisher):Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne (Warszawa) - Polish Maintenance Society (Warsaw)   Patronat Naukowy(Scientific supervision): Polska Akademia Nauk o/Lublin  - Polish Akademy of Sciences Branch in Lublin  Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies

 


Publisher:
Polish Maintenance Society
(Warsaw)

Scientific supervision:
Polish Academy of Sciences Branch in Lublin

Member of:
European Federation
of National Maintenance Societies


Attention!

In accordance with the requirements of citation databases, proper citation of publications appearing in our Quarterly should include the full name of the journal in Polish and English without Polish diacritical marks, i.e. "Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability".


 

Submission On-Line

 




 

Impact Factor

Impact Factor

Impact Factor

SCImago Journal & Country Rank

MOST CITED

Update: 2017-11-16

1. ON APPROACHES FOR NON-DIRECT DETERMINATION OF SYSTEM DETERIORATION
By: Valis, David; Koucky, Miroslav; Zak, Libor

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 1   Pages: 33-41   Published: 2012

Times Cited: 40
2. UTILIZATION OF DIFFUSION PROCESSES AND FUZZY LOGIC FOR VULNERABILITY ASSESSMENT
By: Valis, David; Pietrucha-Urbanik, Katarzyna

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 1   Pages: 48-55   Published: 2014

Times Cited: 28
3. SELECTED ASPECTS OF PHYSICAL STRUCTURES VULNERABILITY - STATE-OF-THE-ART
By: Valis, David; Vintr, Zdenek; Malach, Jindrich

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 3 Pages: 189-194 Published: 2012

Times Cited: 26
4. PREDICTING THE TOOL LIFE IN THE DRY MACHINING OF DUPLEX STAINLESS STEEL
By: Krolczyk, Grzegorz; Gajek, Maksymilian; Legutko, Stanislaw

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 15 Issue: 1 Pages: 62-65 Published: 2013

Times Cited: 24
5. RELIABILITY BASED OPTIMAL PREVENTIVE MAINTENANCE POLICY OF SERIES-PARALLEL SYSTEMS
By: Peng Wei; Huang Hong-Zhong; Zhang Xiaoling; et al.

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 2 Pages: 4-7 Published: 2009

Times Cited: 23
6. MAINTENANCE DECISION MAKING BASED ON DIFFERENT TYPES OF DATA FUSION
By: Galar, Diego; Gustafson, Anna; Tormos, Bernardo; et al.
EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY 
Issue: 2   Pages: 135-144   Published:2012

Times Cited: 22
7. MODELLING OF PASSIVE VIBRATION DAMPING USING PIEZOELECTRIC TRANSDUCERS - THE MATHEMATICAL MODEL
By: Buchacz, Andrzej; Placzek, Marek; Wrobel, Andrzej

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 2   Pages: 301-306   Published: 2014

Times Cited: 21
8. COMPUTER-AIDED MAINTENANCE AND RELIABILITY MANAGEMENT SYSTEMS FOR CONVEYOR BELTS
By: Mazurkiewicz, Dariusz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 3   Pages: 377-382   Published: 2014

Times Cited: 21
9. A NEW FAULT TREE ANALYSIS METHOD: FUZZY DYNAMIC FAULT TREE ANALYSIS
By: Li, Yan-Feng; Huang, Hong-Zhong; Liu, Yu; et al.

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 3 Pages: 208-214 Published: 2012

Times Cited: 18
10. PRODUCTIVITY AND RELIABILITY IMPROVEMENT IN TURNING INCONEL 718 ALLOY - CASE STUDY
By: Zebala, Wojciech; Slodki, Bogdan; Struzikiewicz, Grzegorz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 15   Issue: 4   Pages: 421-426   Published: 2013

Times Cited: 17
 

 

Visits since 2016.06.29:
darmowe liczniki


fatigue

Warunki eksploatacji narzędzi do obróbki plastycznej na gorąco

Eksploatacja narzędzi do obróbki plastycznej na gorąco ma znaczący wpływ na zużycie narzędzi oraz jakość wyrobu. W celu poprawienia warunków eksploatacji oraz zwiększenia ich trwałości prowadzi się wiele prac badawczych. Rozwój techniki komputerowe/pozwala na stosowanie nowoczesnych metod analizy procesów obróbki plastycznej (MES), które umożliwiają modelowanie rzeczywistych procesów kształtowania przy nieznacznych założeniach upraszczających. W pracy przedstawiono analizę teoretyczną i wyniki parametrów termomechanicznych narzędzi, uzyskane podczas komputerowej symulacji kształtowania łba wkręta szynowego, oraz przeprowadzono krótką ich analizę.

Exploitation conditions of tools for hot working

Exploitation of tools for hot working in metal forming has significant influence on durability of them and quality of final product. For increase of exploitation conditions and durability, many research in this scope are worked. In this work theoretical and experimental results of thermomechanical conditions during forming process of screw spikes are presented.

Modelowanie kumulacji uszkodzeń w zakresie złożonych obciążeń niskocyklowych cz. I - model umocnienia materiału

Prezentowany opis kumulacji uszkodzeń przeznaczony jest do analizy trwałości elementów konstrukcyjnych eksploatowanych w warunkach wieloosiowych nieproporcjonalnych obciążeń. W części I przedstawiono metodę wyznaczania wartości składowych tensorów naprężenia i odkształcenia z wykorzystaniem modelu wielopowierzchniowego Mroza (Seweryn, 2004). Posłużyły one do obliczania trwałości zmęczeniowej, co zostało przedstawione w II części pracy.

Modeling of damage accumulation for non-proportional low-cycle fatigue part i - rule of hardening material

The paper presents the description of damage accumulation for analysis of fatigue life of structural elements under non-proportional loading states. Part I presents method for calculation components of stress and strain tensors using multisurface hardening rule proposed by Mroz. Those components have been used for calculation of fatigue life presented in the II part of this paper.

Trwałość zmęczeniowa oraz analiza stanu naprężenia cienkiej płyty ze szczeliną w warunkach cyklicznego rozciągania

Przedmiot badań stanowi cienka, prostokątna płyta ze szczeliną o grubości 0.7mm poddana cyklicznie zmiennemu obciążeniu rozciągającemu. Wskutek tego rodzaju obciążenia następuje propagacja szczeliny w czasie, aż do osiągnięcia długości krytycznej. W trakcie obciążania obserwuje się w obszarze szczeliny zjawisko lokalnej utraty stateczności, zwane marszczeniem konstrukcji (wrinkling). W wyniku, w obszarze szczeliny oprócz wywołanego rozciąganiem błonowego stanu naprężenia pojawia się stan giętny. Nie pozostaje to bez wpływu na proces propagacji szczeliny, rozkład naprężeń na jej froncie, a w konsekwencji na trwałość zmęczeniową. Celem niniejszej pracy jest jakościowa i ilościowa analiza wspomnianych powyżej zjawisk, zmierzająca do określenia krytycznej długości szczeliny, a tym samym trwałości zmęczeniowej konstrukcji. Płyta wykonana jest z poliwęglanu o znanych: charakterystyce natychmiastowej oraz właściwościach polaryzacyjno-optycznych. Równolegle z badaniami doświadczalnymi przeprowadzono obliczenia numeryczne metodą elementów skończonych mające na celu określenie rozkładu naprężeń w warunkach wyboczenia, począwszy od szczeliny o długości 30mm oraz dla dalszych zaawansowanych stanów deformacji. W celu rozwiązania geometrycznie i fizycznie nieliniowego zadania wykorzystano procedurę Riksa w programie ABAQUS. Obliczenia przeprowadzono dla trzech stanów deformacji odpowiadających długościom szczeliny: 30mm, 50mm, 70mm.

Fatigue life and stress state analysis of cracked thin-walled plate under cycles axial tension

The object of investigation constitutes rectangular, cracked thin-walled the plate subjected to axial cycles tension. As a result of such loading follows the crack propagation in time, all the way to critical length achieve. In the middle of cycles changing tension the plate sustains the local buckling wrinkling), as a result apart of membrane stress appears bending state as well. Growth of the crack length in time causes increasing of wrinkling area. It has an influence on the value of the stress, and in result on the speed of crack propagation and fatigue life. The purpose of the paper is qualitative and quantitative analysis of above described phenomene, since assumed an initial length to the critical value. The plate is made of polycarbonate, known of instantaneous characteristics and photo-elastics properties. At the same timewerede termineted, numerical calculations of critical loading and stress distribution in the buckling state, for initial crack 30mm and the next steps of deformation were det. Contemporaneous to experiments, numerical calculation were executed by FEM method. For the purposethe the geometricallynonlinear problemswas applied the Riks procedure by using ABAQUS program. Computations were carried out for three phases of deformation, at three next lengths of the crack: 30mm, 50mm, 70mm. Forms of deformation and effective stress distribution are presented.

Weryfikacja eksperymentalna wytrzymałości zmęczeniowej zoptymalizowanego implantu stomatologicznego

W artykule przedstawiono weryfikację zoptymalizowanego implantu zębowego w kontekście wytrzymałości zmęczeniowej przy pomocy testów laboratoryjnych. Optymalne rozwiązanie otrzymano przy zastosowaniu modelu numerycznego metodą elementów skończonych oraz strategii łączącej algorytm genetyczny z procedurą Hooke-Jeeves. Dla projektu bazowego oraz ulepszonego rozwiązania przeprowadzono serię testów na maszynie Instron 8874 używając metody Locati przyśpieszonego badania zmęczeniowego. Prezentowane badania są weryfikacją efektywności przyjętej strategii optymalizacji. Z powodu zastosowanej metodologii badań eksperymentalnych, efekty optymalizacji poddano tylko porównaniu jakościowemu.

Experimental verification of two component implant optimization results in context of fatigue life

In this paper the verification of the optimal dental implant design is presented. It is focused on fatigue fracture and is carried out with experimental tests. The optimal design was obtained with an optimization strategy using finite element model and genetic algorithm hybridized with Hooke-Jeeves technique. The fatigue tests of the prototype and initial designs of dental implants have been performed on Instron 8874 testing system using Locati method of an accelerated fatigue testing. The presented studies are excepted to verified the effectiveness of optimization strategy. Due to used methodology for experimental verification only qualitative effects of the optimization are compared. The work is a part of long term project under the grant R13 0020 06 “Development and preparation of dental implant prototypes”.

Eksperymentalne wyznaczanie sił poprzecznych wywołanych skrętem suwnicy podczas jazdy

Stan suwnicy pomostowej zależy od dużej liczby zmiennych losowo zmieniających się w czasie. Ze względu na dużą liczbę parametrów, siły skośne mają charakter stochastyczny. Chociaż w normach traktowane są one jako obciążenia sporadyczne, ich dynamiczne oddziaływanie w niektórych przypadkach może powodować zmęczeniowe uszkodzenie mechanizmu jazdy suwnicy, jak również jego konstrukcji oraz elementów toru jezdnego. Obecnie obowiązujące normy europejskie pozostawiają bez rozwiązania kwestię wpływu sił skośnych na występowanie uszkodzeń zmęczeniowych. W pracy przedstawiono metodę eksperymentalnego wyznaczania sił poprzecznych działających na koła pionowe suwnicy pomostowej. Metoda ta polega na użyciu dwóch różnych rozwiązań przetworników do bezpośredniego pomiaru sił na kołach pracującej suwnicy, bez zmiany sposobu prowadzenia bocznego . Dla ilustracji pokazano kilka zapisów pomiarów siły poprzecznej koła w funkcji czasu. Przedstawienie takich zapisów w postaci widma obciążenia (np. za pomocą oprogramowania nCode ), uzyskanego podczas długotrwałego lub ciągłego monitorowania suwnicy w trakcie jej eksploatacji, stanowi pierwszy krok do znalezienia rozwiązania nierozwikłanego do tej pory problemu.

Experimental determination of lateral forces caused by bridge crane skewing during travelling

Crane condition depends on the large number of variables randomly changing in time. Due to the large number of parameters, skewing forces have stochastic character. Though in standards treated as occasional loads, their dynamic action in certain cases can cause fatigue damage of the crane travelling mechanisms, structure and runway components. Current European Norms have left the question of skewing forces influence upon the fatigue damage occurrence unresolved. The paper presents an experimental determination of lateral forces acting on the vertical wheels of a bridge crane using two different solutions of transducers for the direct measurement on the wheels of the cranes in operation, without changing the way of lateral guiding. As an illustration, few records of the measured wheel lateral force vs. time are shown. Presentation of such records in the form of a loading spectrum (e.g. using the software nCode), obtained during long-lasting or continuous monitoring of cranes in operation, is the first step in finding the relevant answer to the previously unresolved question.