ISSN 1507-2711
JOURNAL DOI: dx.doi.org/10.17531/ein
Our IF is 1.145
JCR Journal Profile


Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies  Wydawca(Publisher):Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne (Warszawa) - Polish Maintenance Society (Warsaw)   Patronat Naukowy(Scientific supervision): Polska Akademia Nauk o/Lublin  - Polish Akademy of Sciences Branch in Lublin  Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies

 


Publisher:
Polish Maintenance Society
(Warsaw)

Scientific supervision:
Polish Academy of Sciences Branch in Lublin

Member of:
European Federation
of National Maintenance Societies


Attention!

In accordance with the requirements of citation databases, proper citation of publications appearing in our Quarterly should include the full name of the journal in Polish and English without Polish diacritical marks, i.e. "Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability".


 

Submission On-Line

 




 

Impact Factor

Impact Factor

Impact Factor

Impact Factor

SCImago Journal & Country Rank

MOST CITED

Update: 2017-11-16

1. ON APPROACHES FOR NON-DIRECT DETERMINATION OF SYSTEM DETERIORATION
By: Valis, David; Koucky, Miroslav; Zak, Libor

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 1   Pages: 33-41   Published: 2012

Times Cited: 40
2. UTILIZATION OF DIFFUSION PROCESSES AND FUZZY LOGIC FOR VULNERABILITY ASSESSMENT
By: Valis, David; Pietrucha-Urbanik, Katarzyna

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 1   Pages: 48-55   Published: 2014

Times Cited: 28
3. SELECTED ASPECTS OF PHYSICAL STRUCTURES VULNERABILITY - STATE-OF-THE-ART
By: Valis, David; Vintr, Zdenek; Malach, Jindrich

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 3 Pages: 189-194 Published: 2012

Times Cited: 26
4. PREDICTING THE TOOL LIFE IN THE DRY MACHINING OF DUPLEX STAINLESS STEEL
By: Krolczyk, Grzegorz; Gajek, Maksymilian; Legutko, Stanislaw

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 15 Issue: 1 Pages: 62-65 Published: 2013

Times Cited: 24
5. RELIABILITY BASED OPTIMAL PREVENTIVE MAINTENANCE POLICY OF SERIES-PARALLEL SYSTEMS
By: Peng Wei; Huang Hong-Zhong; Zhang Xiaoling; et al.

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 2 Pages: 4-7 Published: 2009

Times Cited: 23
6. MAINTENANCE DECISION MAKING BASED ON DIFFERENT TYPES OF DATA FUSION
By: Galar, Diego; Gustafson, Anna; Tormos, Bernardo; et al.
EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY 
Issue: 2   Pages: 135-144   Published:2012

Times Cited: 22
7. MODELLING OF PASSIVE VIBRATION DAMPING USING PIEZOELECTRIC TRANSDUCERS - THE MATHEMATICAL MODEL
By: Buchacz, Andrzej; Placzek, Marek; Wrobel, Andrzej

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 2   Pages: 301-306   Published: 2014

Times Cited: 21
8. COMPUTER-AIDED MAINTENANCE AND RELIABILITY MANAGEMENT SYSTEMS FOR CONVEYOR BELTS
By: Mazurkiewicz, Dariusz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 3   Pages: 377-382   Published: 2014

Times Cited: 21
9. A NEW FAULT TREE ANALYSIS METHOD: FUZZY DYNAMIC FAULT TREE ANALYSIS
By: Li, Yan-Feng; Huang, Hong-Zhong; Liu, Yu; et al.

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 3 Pages: 208-214 Published: 2012

Times Cited: 18
10. PRODUCTIVITY AND RELIABILITY IMPROVEMENT IN TURNING INCONEL 718 ALLOY - CASE STUDY
By: Zebala, Wojciech; Slodki, Bogdan; Struzikiewicz, Grzegorz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 15   Issue: 4   Pages: 421-426   Published: 2013

Times Cited: 17
 

 

Visits since 2016.06.29:
darmowe liczniki


eksploatacja

Struktura problemowa nauk o eksploatacji obiektów technicznych

W artykule dokonano próby ustalenia zakresu i struktury nauk o eksploatacji. Podano definicję pojęcia "eksploatacja" i "proces eksploatacji". Scharakteryzowano oraz podano cel nauk o eksploatacji. Wnioski końcowe mogą być wykorzystane do modernizacji istniejących programów kształcenia, wprowadzania nowych dyscyplin naukowych i odpowiedniego ukierunkowania treści już wykładanych przedmiotów.

Structure of technical objects maintenance science

Scope and structure of maintenance science were presented and described in the paper. "Maintenance" and "maintenance process" concepts were defmed, as well. Aim of maintenance science was presented and characterized by the author. Finał results can be used for higher education curriculum modification, new scientific disciplines introduction and proper refmement ofpresent lectures topics.

Eksperymentalna analiza warunków pracy silnika samochodowego

W artykule przedstawiono wyniki badań warunków pracy silnika samochodowego w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Obiektem badań był silnik benzynowy 2,2 MPFI Holden z wielopunktowym wtryskiem paliwa, zamontowany w samochodzie dostawczym Lublin II. Uzyskane wyniki przedstawiono w postaci tablic gęstości czasowej poszczególnych stanów pracy silnika.

Experimental anałysis o f automotive engine conditions of operation

The paper presents results of research of automotive engine working conditions during the actual road operation. Investigations were done using 2,2, MPFI Holden gasoline engine mounted on the deliyery truck Lublin II. Obtained results were transformed into time density tables representing particular states of operation of the engine. The paper is summarized with some conclusions.

Eksploatacyjna ocena wyrobów na przykładzie maszyn roboczych

Prawidłowa ocena użyteczności wyrobów, z punktu widzenia ich eksploatowania, ma kapitalne znaczenie dla producenta oraz projektanta wyrobów. Szersze omówienie eksploatacyjnej użyteczności wyrobu znajdzie Czytelnik w dostępnej literaturze [l] [2]. W artykule podany zostanie przykład wyznaczania tej użyteczności dla hipotecznej maszyny roboczej (koparki) w postaci procedury ujętej kolejne punkty.

Zapewnienie niezawodności działania środka transportu

W artykule przedstawiono zagadnienie niezawodności produktu -obiektu technicznego. Niezawodność ta maleje prawie bezwarunkowo i nie ulega zazwyczaj zwiększeniu, o ile nie zostanie podjęta jakaś ingerencja w którąś z faz eksploatacji produktu czy obiektu. Zapewnienie prawidłowego poziomu działania, eksploatacji, konserwacji, napraw itp. może hamować tempo obniżania się niezawodności, wymaga jednak poniesienia dodatkowych kosztów.

Provision of Operation Reliability of a Meansof Transport

The fact that reliability of a product - technical object - almost unconditionally decreases, and without interference with the stage of the project it will usually not increase; is reflected in this contribution. The level of operation, use, maintenance, service, etc may influence the rate of the reliability fall. All these phenomena are also connected with the economic costs.

An operational evaluation of products on the basis of industrial machines

The correct evaluation of the functionality of products, from the point of view of their operational use, is of utmost importance both for the manufacturer and the designer of the products. A more detailed analysis of the operational functionality of products can be found in available sources [l] [2]. The paper gives an example of determining the functionality for a hypothetical industrial machine (excavator) in the form of a procedure presented in points.

Wpływ wybranych warunków eksploatacji samochodowego silnika spalinowego na parametry jego rozruchu

Jednym z najważniejszych stanów funkcjonowania samochodowego silnika spalinowego Jest rozruch, podczas którego jest on doprowadzany do samodzielnego działania na biegu jałowym. Ze względu na niekorzystne procesy Fizyczne jakie zachodzą podczas każdego rozruchu obserwuje się w jego trakcie występowanie zwiększonej emisji składników toksycznych spalin oraz znaczną intensywność zużywania się poszczególnych zespołów tribologicznych silnika. Skala tych negatywnych procesów zależy od warunków eksploatacji samochodowego silnika spalinowego. Warunki te dodatkowo wpływają także na parametry samego rozruchu. Wydaje się więc konieczne określanie związków pomiędzy parametrami rozruchu a warunkami eksploatacyjnymi silnika spalinowego. W celu identyfikacji wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych oddziaływujących na silnik spalinowy przeprowadza się trakcyjne badania eksploatacyjne pojazdów w środowisku icli pracy. Niniejszy artykuł prezentuje opis takich badań oraz statystyczną analizę ich wyników.

Impact of selected operation conditions of a car combustion engine on its start-up parameters

Engine start-up seems to be one of its most important functional states. At the start-up the engine develops mechanic energy (internally) to overcome resistance to motion and then it is made to operate independently at idle running. Due to unfavourable physical processes that take place during each engine start-up there is an increased emission of toxic compounds of exhaust gas and the wear of selected tribological engine units is intensified. The extent of such negative processes depends on service conditions of a combustion engine. which also affect the engine start-up itself. Thus. it seems necessary to estimate the relations between parameters of toxic combustion engine start-up and service conditions. In order to identify the impact of internal and external factors affecting the engine there is a need to carry out traction operational tests of the vehicles in their real operational environment. The paper deals with a description of such tests and presents a statistical analysis of their results.

Strony