diesel engine
Koncentracja zanieczyszczeń metalicznych w oleju silnikowym na przykładzie silnika o zapłonie samoczynnym
W artykule przedstawiono wyniki badań zawartoci żelaza Fe w oleju silnikowym samochodów STAR 1142 z silnikiem 359M. Badania prowadzono na pięciu samochodach w zakresie przebiegu drogowego od O do 100 tys.km. Uzyskane wartoci porównano z wynikami wczeniej prowadzonych badań stanowiskowych i drogowych na samochodach STAR 200 z silnikiem 359. Badania przeprowadzono w ramach projektu badawczego KBN nr PB 144/T12/97/13.
Concentration of metallic impurities in engine oil on the example of the diesel engine
The tests of iron content in engine oil of trucks STAR 1142 with engines 359M are presented in the paper. The tests were carried out on the sample of five trucks used under the supervision during the mileage from O to 100 000 km. Obtained results were compared with results of earlier executed stand and route tests carried out on the sample.
Koncepcja adaptacyjnego sterowania kątem wyprzedzenia wtrysku w silniku o zapłonie samoczynnym
Podstawową funkcją celu w sterowaniu wysokoprężnym silnikiem spalinowym jest osiągnięcie maksymalnego momentu użytecznego dla zadanej dawki paliwa z zachowaniem odpowiednio niskiego poziomu toksyczności spalin. Postulat ten zrealizować można dobierając odpowiednią chwile podania dawki paliwa definiowaną jako kąt wyprzedzenia wtrysku. W artykule przedstawiono koncepcje budowy układu sterowania pozwalającego na ciągle dopasowywanie się kąta wyprzedzenia wtrysku w silniku ZS do zmieniających się charakterystyk obiektu sterowania, jakim jest silnik. Wskaźnik jakości procesu roboczego zdefiniowany jako moment użyteczny silnika, szacowany jest w oparciu o pomiar chwilowego kąta skrócenia wału korbowego silnika.
Zagadnienia zużycia wybranych elementów silników ZS i próba podwyższenia ich trwałości
W pracy przedstawiono problem zużyciu niektórych elementów układów rozrządu w aspekcie podwyższenia ich trwałości. Przedstawiono również wyniki badań wstępnych przeprowadzonych na kilku rodzajach powiek nakładanych metodami spawalniczymi na elementy układów rozrządu. Przedmiotem badań były dźwigienki zaworowe silników ZS.
The adaptive control of the injection timing in the diesel engine
The basic aim in controlling the diesel engine is to obtain a maximal effective moment for given fuel dose with keeping of a minimum amount of toxic exhaust compounds. This postulate can be realized by matching the appropriate fuel injection commencement timing. In this paper the concept of the control system is presented, which allows the constant matching of the injection advance in the CI engine' to varying characteristics of the controlled object, that is the engine. Quality factor of working process which is defined as a effective engine torque, is estimated on the bases of the instantaneous crankshaft torsion measurement.
Selected diesel engine wear problems and wear resistance improvement test
This article presents problems of wear resistance of diesel engine elements. It presents the. results of preliminary tests. The valve rockers were the object of lest. This article presents technology of rebuilding and hard surfacing of diesel engine elements. This article also presents results of measurements of quanlility of wear of valve rockers where it mating with valve and the change of valve clearance of tested valve rockers in function of mileage.
FEM analysis of functionally graded coating applied to diesel engine piston crown
Functionally graded thermal barrier coating was analytically investigated by using Abwpis FEM code. Transient temperature and stress distributions in coatings applied to diesel engine piston crowns were calculated throughout the entire working cycle. Results of calculations were compared against data obtained for metal piston and classical duplex TBC.