Łukasz Stawiński
Eksperymentalne i modelowe badania układu hydraulicznego z zaworami hamującymi typu counterbalance stosowanymi w układach dźwigowych z obciążeniem biernym i czynnym
Artykuł opisuje budowę oraz zasadę działania zaworu hamującego typu counterbalance oraz wpływ jego nastaw na bezpieczeństwo pracy układów hydrostatycznych przy zmieniającym się obciążeniu, a w szczególności problem drgań i niestabilności pracy takiego układu hydrostatycznego po zatrzymaniu i ponownym uruchomieniu po przejściu z obciążenia biernego na czynne. Opracowane zostały modele matematyczne i fizyczne zaworu oraz układu hydrostatycznego ze zmiennym obciążeniem, które zweryfikowano na stanowisku badawczym, na którym możliwe jest kształtowanie dowolnych przebiegów i wymuszeń. Zamieszczone zostały charakterystyki statyczne i dynamiczne zaworu oraz przebiegi kluczowych parametrów pracy układu hydrostatycznego, które mają wpływ na jego właściwości użytkowe. Przeprowadzone badania symulacyjne identyfikują krytyczne parametry konstrukcyjne zaworu, które mają kluczowe znaczenie na zachowanie się zaworu, a co za tym idzie, układu hydrostatycznego.
Experimental and modeling studies of hydrostatic systems with the counterbalance valves which are used in hydraulic lifting systems with passive and active load
The article describes the structure and principle of the brake valve type counterbalance and the impact of its setup on the operatnig safety of hydrostatic systems with variable load, and in particular the problem of vibration and instability of operation of such systems after stop and restart with the active load. Mathematical and physical models of the valve and hydrostatic system with variable load have been developed. The models have been verified on the test bench, on which it is possible to the formation of arbitrary diagrams and extortion. The static and dynamic charasteristics of the valve and the key operating parametres of the hydrostatic system that affect its useful properties have been shown. The simulation studies, which identify critical design parametres of the valve, that are crucial to the behaviour of the valve, and thus, hydrostatic system, has been carried out.
Energochłonność i przeciążalność mechanizmu podnoszenia suwnicy z układem zmniejszania obciążeń eksploatacyjnych
W artykule przedstawiono badania mechanizmu podnoszenia dla różnych przypadków podnoszenia ładunku. Dla opracowanej metody zmniejszania przeciążeń eksploatacyjnych układu napędowego mechanizmów podnoszenia przeprowadzono badania porównawcze energochłonności cyklu roboczego i przeciążalności dynamicznej napędów (i konstrukcji nośnej) w stosunku do innych sposobów rozruchu. Określony został wpływ czasu rozruchu na przeciążalność i przeciążalność energetyczną mechanizmu z uwzględnieniem czasu całego cyklu roboczego. Przedstawiono badania wpływu wysokości podnoszenia i masy podnoszonego ładunku na przeciążalność mechanizmu i energochłonność cyklu roboczego. Badania wykazały dobre własności eksploatacyjne napędu wykorzystującego metody kompensacji przeciążeń.
Energy consumption and overloads of crane hoisting mechanism with system of reducing operational loads
The paper presents the study of the hoisting mechanism for various lifting cases. For the developed method of reducing an operating overloads of the driving system of the hoisting mechanisms, studies of the energy consumption of the cycle and the dynamic overloads of the drive (and bearing structure) have been conducted in comparison with other methods of the payload lifting. The influence of a start-up time on the overloads and energy overloads of the mechanism was determined, taking into account the whole duty cycle time. Using the proposed start-up time, the influence of a lifting height and a weight of the lifted load on the drive overload and duty cycle power consumption were shown. Studies have shown good operating properties of a drive with overloads compensation system.
Energochłonność i poprawa efektywności energetycznej mechanizmów suwnicy pomostowej
W artykule przedstawiono badania symulacyjne energochłonności pracy suwnicy pomostowej. Podstawą badań jest model hybrydowy bazujący na numerycznych modelach mechanizmów mostu, wózka i wciągarki oraz na eksperymentalnie zmierzonym zapotrzebowaniu mocy dla układu sterowania. Model numeryczny został zweryfikowany na rzeczywistej suwnicy. W pracy przedstawiono analizę energochłonności mechanizmów jazdy w zależności od pokonanej drogi, jak również mechanizmu podnoszenia w zależności od wysokości podnoszenia i opuszczania ładunku. Zwrócono szczególną uwagę na mechanizm wciągarki, jako na główny czynnik poprawy efektywności energetycznej. Energochłonność została zbadana dla różnych mas transportowanego ładunku.
Energy consumption and energy efficiency improvement of overhead crane’s mechanisms
The article presents the numerical investigation of the overhead crane’s energy consumption. The analysis is based on the hybrid model of the crane consisting of numerical model of drive mechanisms as bridge, trolley, hoist and also experimentally measured power consumption of each control unit. The numerical model was verified experimentally on the real crane. The investigation focuses on analyzing the energy consumption of the overhead crane in relation both to the travelled distance and also for the lifting and lowering heights of a suspended payload. Particular attention was paid on the cases straightly related to the hoist, as a main factor of improvements in the energetic efficiency of the overhead crane. Energy consumption was investigated for a variety of magnitudes of transported mass.
Investigation of the influence of hydraulic oil temperature on the variable-speed pump performance
This paper describes investigation on the influence of hydraulic oil temperature on the performance of a hydraulic pump. The aim of the research is to determine changes in volumetric efficiency of the pump in the form of maps of operation at different temperatures of the hydraulic oil, in conditions of variable speed and pressure. The described tests were carried out on an experimental stand with a hydraulic fixed-displacement gear pump controlled by a servo motor. Based on the signals from the sensors processed with the LabVIEW program, maps of the hydraulic pump operation were drown in a wide range of speeds and temperatures. The paper presents the results of the research and based on this the conclusions regarding the main aim of the research and others that were observed during the measurements were presented. The most important conclusion from the study shows that the temperature-dependent characteristics provide users with a significant amount of information such as operating conditions that will ensure a high level of efficiency.