Research on the wear of the disc cams raceway surface
Badania zużywania warstwy wierzchniej bieżni krzywek płaskich
In the paper, the research results on wear of the disc cams working in the automatic shifting and loading devices has been presented. The raceway surface of those cams made out of bearing steel LH15SG with hardness 50 - 54 HRC had been grinded initially with disk-type grinding wheel and finished with grinding pin. After machining the surface roughness was about 0,3 um < Ra < 1,0 um. Distribution of roughness and other properties of the surface layer cause different wear of the cam raceway. The researches were to determine the way of wearing. As a result, a reconstruction of the cam shape has been proposed which could increase its lifetime. The appropriate grinding conditions have been determined as well.
W pracy przedstawiono wyniki badań zużywania powierzchni roboczych krzywek płaskich stosowanych w zautomatyzowanych urządzeniach podająco — przemieszczających maszyn. Technologia powierzchni roboczych krzywek płaskich wykonanych ze stali LH15SG o twardości 50 - 54 HRC polega na wstępnym szlifowaniu bieżni ściernicami tarczowymi i wykańczającym szlifowaniu bieżni ściernicami palcowymi. Wynikiem procesu jest otrzymanie powierzchni o chropowatości 0,3 um < Ra < 1,0 um. Rozrzut chropowatości, a także właściwości warstwy wierzchniej powoduje istotne różnice w zużyciu powierzchni roboczej krzywki. W badaniach zmierzano do określenia sposobu zużycia bieżni krzywki. Na podstawie przeprowadzonych badań zaproponowano rekonstrukcję kształtu krzywki w aspekcie zwiększenia jej trwałości, a także ustalono dobór właściwych warunków szlifowania
21-27